Czym jest terapia bólu kręgosłupa?

CZYM JEST TERAPIA BÓLU KRĘGOSŁUPA?

Tak naprawdę nie jest to jedna metoda, ale zbiór technik, którym posługujemy się, aby pomóc pacjentowi bólowemu, którego przyczyną są problemy z kręgosłupem. Bóle te to nie tylko ból pleców czy karku, ale wszelkie powiązane z kręgosłupem objawy, a więc bóle obręczy barkowej, bóle miednicy, rwa barkowa, rwa kulszowa, bóle głowy czy drętwienie lub mrowienie kończyn.

Niestety takich sytuacji jest coraz więcej, gdyż siedzący tryb pracy, wymuszona pozycja, monotonna praca fizyczna, a także duży stres powodują nierównomierną pracę różnych mięśni posturalnych, co prowadzi do problemów bólowych.

Dlatego istotnym etapem pracy terapeuty jest część diagnostyczna. Podczas konsultacji z pacjentem szukamy źródła dysfunkcji w ciele.

Częstą przyczyną bólu kręgosłupa jest np. osłabienie mięśni brzucha, jeżeli więc wiemy, że problem występuje w tym miejscu, szukamy dalej i sprawdzamy, co jest powodem, że mięśnie te uległy osłabieniu – np. czy pacjent ma problemy trawienne lub czy przez brzuch przebiega blizna. Jeżeli pacjent ma problemy trawienne, nasz mózg chcąc nas chronić może wysyłać sygnały do układu nerwo-mięśniowego, aby rozluźniać wrażliwe miejsce. Przy wykonywaniu codziennych czynności partia ta nie będzie się odpowiednio napinać. W wyniku rozluźnienia jednej partii mięśni, aby całość naszego ciała utrzymać w odpowiedniej pozycji, inna partia mięśni  napina się i wzmacnia – co po pewnym czasie powoduje bóle, prowadzi do wad postawy i zwyrodnień.

Rolą terapeuty jest więc rozluźnienie pospinanych mięśni i wzmocnienie mięśni, które uległy osłabieniu, tak by uzyskać balans. Fizjoterapeuta stara się „odczulić” miejsce wrażliwe i przyzwyczaić je do działania różnorodnych bodźców poprzez stosowanie technik tj. terapia manualna, masaż tkanek głębokich, igłoterapia, terapia blizny czy terapia wisceralna. Techniki są dobierane indywidualnie w zależności od  źródła problemu.

Podczas terapii kluczowa jest współpraca pacjenta z terapeutą i wykonywanie zadanych ćwiczeń samodzielnie w domu. W ten sposób pacjent szybciej wraca do formy, bóle ustępują, a przy regularnym wykonywaniu ćwiczeń zazwyczaj zmniejsza się także częstotliwość i ilość wizyt.