Jak zadbać o bliznę po CC?

JAK ZADBAĆ O BLIZNĘ PO CESARSKIM CIĘCIU?

Czy słyszeliście (lub odczułyście), że po latach po cesarce blizna nadal "ciągnie"?
Może ktoś Wam mówił (albo same tak miałyście), że blizna boli lub swędzi na zmianę pogody

Tak nie powinno być!

Prawidłowo wygojona i ZREHABILITOWANA blizna nie przypomina nam o swojej obecności w odczuwalny sposób.

Nie każdy lekarz lub położna wspomni Wam, że jest coś takiego jak rehabilitacja blizny po CC. Coraz więcej lekarzy informuje o tym, że takie usługi istnieją, ale nadal bardzo rzadko. Niestety na niekorzyść pacjentek.

Cesarskie cięcie jest najczęściej wykonywaną operacją. I nie jest to żaden drobny zabieg, tylko poważna operacja, która może nieść ze sobą cały szereg skutków ubocznych. Wykonuje się ją po to by pomóc przyjść dziecku na świat w sytuacjach, w których poród naturalny jest niemożliwy lub ryzykowny. Operacja trwa krótko, bo najczęściej 30-40 minut, ale w tym czasie lekarze, aby dostać się do dziecka muszą przeciąć aż 5 powłok brzusznych. Dlatego czas rekonwalescencji i gojenia rany nie jest krótki.

Należy pamiętać, że rana, a następnie blizna, o którą właściwie zadbano sprawi, że powrót do pełnej sprawności będzie szybszy.

Dlaczego tak istotne jest zajęcie się blizną po CC? W końcu blizna będzie i nie zniknie?
Ale nie chodzi tu o wymiar estetyczny tylko o to, aby nasza skóra wokół blizny, oraz tkanki i mięśnie pod nią funkcjonowały właściwie.

Źle zrośnięta blizna może wpływać na wady postawy, bóle kręgosłupa, bóle głowy i bóle w obrębie miednicy.
Pracę z blizną najlepiej rozpocząć bezpośrednio po wygojeniu rany. W tym czasie fizjoterapeuta najbardziej może wpłynąć na przebudowę tkanek. Pomoże rozluźnić i zminimalizować zrosty tkanek, a także poinstruuje w jaki sposób i z jaką siłą nacisku wykonywać codzienny masaż blizny, który ma za zadanie ciągłą mobilizację tkanek i skóry, aby zachować jak największą elastyczność i ruchomość blizny.

Pracę z blizną zaczyna się od oceny stanu blizny a następnie:

• terapii manualnej
  • technik wisceralnych
  • masażu powięziowego
  • terapii blizny
  • kinesiotapingu
  • igłoterapii

Im wcześniej rozpocznie się terapię blizny, tym większa możliwość ingerencji fizjoterapeuty.
Prawidłowo zrośnięta blizna bez powikłań, powinna pozostać niewielkim wizualnym (a nie odczuwalnym!) wspomnieniem operacji.